Ramon Solsona
Marques que marquen
La curiosa història
de les marques més conegudes
Il·lustracions: Miquel Puig
Pòrtic, 2015
Entrevista a R. Solsona
Tot això són anuncis antics trets de la fantàstica hemeroteca de La Vanguardia, que és una mina de dades i d'anuncis. Repassant la publicitat de fa setanta, vuitanta o cent anys, a cada pas es troben xarops, ungüents, cataplasmes, pediluvis i píndoles que prometen la "curació radical" d'escròfula, mal d'orina, tifus, influença, sífilis, hèrnia, restrenyiment, sarna, penellons, tos, tisi, reuma, gota, alteracions menstruals, nerviositat, epilèpsia, neurastènia i estats melanconiosos.
Ente tanta ensarronada antiflogística ('que serveix per calmar la inflamació'), reconeixem marques que han arribat fins avui amb la consegüent evolució tecnològica i científica. Com els laboratoris del Doctor Andreu, que van néixer a la plaça del Rei el 1866. Salvador Andreu va ser dels primers farmacèutics que van vendre medicaments ja preparats i que van fer un gran ús de la propaganda. Va ser ell qui va construir el parc d'atraccions del Tibidabo al final del segle XIX, després d'haver-se fet milionari venent les cèlebres pastilles contra la tos. I també cataplasmes d'Antiphlogistine, Mentholina Dentífrica, Pastilles de Leche de Burra i fins i tot uns "cigarrilos contra el asma"!
Un altre farmacèutic, Ramon Mandri, va crear el Cerebrino a Figueres, però va anar a Barcelona, al carrer Ample, on a principis del segle XX es va iniciar la llarga carrera comercial d'aquest medicament. El 1916 el dibuixant i caricaturista Gaietà Cornet, d'una generació àuria de ninotaires —Opisso, Llaverias, Junceda, Bagaria, Arpa—, va crear el personatge del vestit negre. Paradoxalment, en contra de les regles elementals de la publicitat, és autoritari i antipàtic, amb un braç i una mà desproporcionats que signifiquen: t'ordeno que prenguis Cerebrino Mandri. Un clàssic.» (pàgs. 127-128)
1 comentario:
Interesante y divertido.
Publicar un comentario